SGH

スーパーグローバルハイスクール(SGH)について

logo100スーパーグローバルハイスクール(以下SGHと略します)についてご紹介します。

研究開発完了報告書・研究報告書

文部科学省は、将来,国際的に活躍できるグローバル・リーダーの育成を図る「スーパーグローバルハイスクール(SGH)」事業を平成26年度から開始いたしました。
平成26、27年度にそれぞれ56校、平成28年度に11校、合計133校が指定され、本校は、平成26年度指定校として、平成26年度から5年間の予定で、課題研究活動に取り組んでいます。指定校の中で、女子校は、平成26年度7校、平成27年度5校の13校です。

 平成26年度SGH指定校一覧(PDF)

 平成27年度SGH指定校一覧(PDF)

平成28年度SGH指定校一覧(PDF)

SGH全体についての詳細については、SGHのHP(文部科学省)をご参照ください。

■SGH応募に対する、品川女子学院の考え方
本校の目指している生徒達の将来像とSGHの目指すグローバル・リーダー像の一致する部分が多いことと、社会のグローバル化は日本および国際社会の現実との認識から、本校はSGHに応募申請を行いました。

* * *

■品川女子学院の研究構想名
【学校と社会が連携し、「起業マインド」を持つ女性リーダーを育成する研究】

「起業マインド」を持つ人とは、自分で,身の回りにある社会の問題を発見し、色々な人達と議論や協力をしながら、問題解決に乗りだす意志のある人のことです。
成熟社会という新しいステージに入った日本で、「起業マインド」を持つことは、本校が目指す教育目標と一致していると考えました。
これは、本校が行って参りました28projectの発展形でもありますので、SGHの指定が、本校の教育活動の発展につながるように取り組んでまいります。構想については、文部科学省に提出した「構想調書」(PDF)を、平成26年度の取り組みについては「研究開発完了報告書(H26)」「研究開発完了報告書(H27)」をご覧下さい。

* * *

■本校で行われるSGHの課題研究活動
本校の研究課題は、既に「28project」として行っていた取り組みをさらに発展させることで解決できると考えたものです。
「28project」は、28歳前後になったときの理想の未来像を生徒達に考えさせ、必要な知識、学力、能力を身につけさせる教育活動です。本校では、グローバル化は今後もさらに進むと予想しており、その対応を「28project」にも組み入れて参りました。SGHの課題であるグローバルリーダーの育成は、「28project」の課題とも一致しています。
したがって、SGHの指定により方針を変更することなく、「28project」を、さらに充実、発展させて行くことになります。

 

* * *

■文科省からの予算を使って行われる主な取り組み

  研究課題名 身につく力 連携先 平成26年度
主な学習の場
平成27・28年度
主な学習の場
P1 デザイン思考講座 問題発見力 慶應SFC坂井直樹前教授
Curioschool(講師協力)
4年総合学習 3年,4年総合学習
P2 リーダーシップ講座開発 共感力・内省力 日本教育大学院大学
熊平美香前学長
Teach for Japan(講師協力)
5年総合学習 4年,5年総合学習
P3 ITを用いた
問題解決型授業の開発
問題発見力
英語を含む発信力
コルベ・カレッジ(AUS)
アングロチャイニーズスクール(シンガポール)
5年家庭科 5年家庭科
P4 起業プランコンテストの
発表の場づくり
身につけた力を
総合的に用いる場
東京大学・慶應義塾大学
鈴木寛教授
4・5年総合学習
6年選択講座
4・5年総合学習
6年選択講座

活動は高等部が中心となりますが、中等部でも将来のグローバルリーダー育成の取り組みが始まります。

また、この取り組みと連動して英語力の向上にも努めて参ります。SGHの研究校としての活動は5年間を予定しておりますので、生徒の皆さんには、学年に応じたさまざまな体験していただき、また教科の授業も「英語を活用し親しむ」という視点で工夫がなされていく予定です。

SGHの課題研究では、海外の学校との交流に情報機器を使用して行うことになっております。そのため高等部では生徒各自がタブレット端末を所持、学校はメールアドレスを発行し、本校以外との交流にも活用することになります。

* * *

本HPでは、本校でのSGHに関連する取り組みについて紹介してまいります。画面右の最近の投稿からご覧ください。

以上


 

About the Super Global High School (SGH) program

Here we are introducing the Super Global High School (SGH) program.

Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) had started the “Super Global High School (SGH)” program from FY2014 with the aim to foster globalized leaders who will be able to play active roles on the international stage in the future.
Totally 133 schools were certified; 56 high schools were certified in FY2014, 56 more in FY2015 and 11 more in FY2016. Our school was certified in FY2014 and plans to perfom project studies for 5 years from FY2014 (planned). Among the certified schools, there are totally 13 girls’ schools, 7 for FY2014, 5 for FY2015 and 1 for FY2014.

Please refer to the SGH homepage for the detail of the overall SGH program.

Here is the list of SGH certified schools.
(FY2014)

(FY2015)

(FY2016)
■Thoughts of Shinagawa Joshi Gakuin regarding applying to SGH
We see much consistency between the kinds of students our school aims to nuture and the globalized leaders the SGH program seems to cultivate. We also acknowledge that the globalization of society is a reality in Japan and international society. For these reasons, our school applied to the SGH program.

Project study plan of Shinagawa Joshi Gakuin
【Study on female talent development focused on leadership and start up venture growth mindset through collaboration with real business 】
We perceive persons having “entrepreneurship” as those who have the will to find social problems around themselves, work with various people for discussion and cooperation, and move forward to solve those problems.
As Japan enters its mature stage as a developed society, we see the development of entrepreneurial skills as an important element of our school’s educational objectives.
Since we have already been focused on developing these entrepreneurial skills as part of our “28 project ”, the SGH certification will enable us to expand and deepen o ur goals of cultivating women who are capable of contributing to global society.

Please refer to the “design record” (PDF) submitted to MEXT about our plan and the “research and development completion report (H26/FY2014,H27/FY2015)” (PDF) about our project studies in FY2014 amd FY2015.

■SGH project studies at our school
We considered we can accomplish the SGH project studies by developing the studies we are already working on as “28 project”.
The “28 project” is a series of educational activities, which encourages each student to be capable of reaching the ideal version of themselves around the age of 28. By this age , she must have necessary knowledge as well as academic and other critical abilities. Our school has been integrating necessary actions into the “28 project”, as we forecast further progress of globalization. The theme fostering globalized leaders the SGH program aims for also corresponds to the objectives of the “28 project”.
Therefore, we do not change the principles of “28 project” when we incorporate the SGH program; rather, we are going to enrich the contents of the “28 project” and develop it further.

■Major activities using the budget allocated by MEXT

  Name of the study   Abilities obtained Cooperation with Classes the study performed in  FY2014 Classes the study performed in  FY2015 ,FY2016
Design thinking Setting problems Setting problems Prof. Naoki Sakai, former Prof. of Keio University SFC
Curioschool(cooperated for lecturers)
Integrated study, 10th Grade Integrated study, 9th & 10th Grade
2 Leadership development Sympathy, Reflection Ms. Mika Kumahira, former President of Japan Professional School of Education
Teach for Japan(cooperated for lecturers)
Integrated study, 11th Grade Integrated study, 10th & 11th Grade
3 Development of class for problem solving using IT Setting problems, Communicativity including in English Kolbe Catholic College(AUS)
The Anglo-Chinese School (ACS International school)(in Singapore)
Home econimics, 11th Grade Home econimics, 11th Grade
4 Offering situations to present entrepreneur plans in a contest style Capability to comprehensively utilize obtained entrepreneurial abilities  University of Tokyo
Prof. Kan Suzuki of Keio University
Integrated study, 10th & 11th Grade
Elective course, 12th Grade
Integrated study, 10th & 11th Grade
Elective course, 12th Grade

 

 

These projects are performed mainly by senior high school students; however, projects for fostering future globalized leaders are started in junior high school. Also we focus on improving English abilities in conjunction with these projects. Since SGH certified school must pursue SGH-related project studies over the course of 5 years, we plan to have our students experience various projects in accordance with their grade level, considering a variety of methods for incorporating English into our curriculum classes so that students will develop their English proficiency.

SGH project studies require IT equipment so as to communicate with schools abroad. For this purpose, each student in the senior high school has a tablet PC and an email address given from the school and uses them to communicate with people outside of the school.

* * *

We are going to introduce our SGH project studies. Please see those from the recent articles on the right side of the screen.

– end